Foto-expositie speciaal voor de bewoners van Zorgcentrum de Eikelaar te Udenhout en de inwoners van Tilburg en omgeving.

Fotoclub Focus Udenhout, organiseert speciaal voor de inwoners van Zorgcentrum de Eikelaar te Udenhout en de inwoners van Tilburg en omgeving een foto-expositie van zaterdag 21 oktober 14.00 uur tot medio december 2023. In deze foto-expositie worden foto's van meerdere onderwerpen geëxposeerd. Ook zijn alle foto's voorzien van een begeleidende tekst waar zoveel mogelijk over het onderwerp wordt uitgelegd.

• Klik hier voor de foto's van de Foto-expositie 2023

• Deze Ruston & Hornsby locomotief Type 48-DL (op bovenstaande foto) heeft als leemtrein gereden bij Steenfabriek Udenhout. Gerard van Spaandonk haalde als machinist met een baggermachine eerst het zand van de leemlaag af. Dat zand werd later weer teruggestort als de leem eronderuit gebaggerd was. De opgebaggerde leem werd in kiepkarren van de leemtrein gestort. Op de leemtrein zat Marinus Berendonk als machinist. Hij bracht de leem over het aangelegde smalspoor naar de fabriek om verwerkt te worden tot stenen. In totaal zijn er 1127 locomotieven van dit type gebouwd in de periode januari 1943 tot april 1967. Deze DL-serie was een succesvol ontwerp. De locs kenmerken zich door hun grote trekkracht, snelheid en soepele wijze van schakelen. Waar per smalspoor grotere afstanden moesten worden overbrugd, kwamen deze locomotieven uitstekend tot hun recht. De motorlocomotieven van Ruston voor smalspoor en normaalspoor zijn ongetwijfeld het meest bekende product van deze fabriek. Alleen al in Nederland zijn er na de oorlog door importeur Spoorijzer uit Delft meer dan 300 geïmporteerd.

Foto-expositie nieuws

Hieronder vind u al het nieuws over de door ons te houden foto-exposities

Foto van de maand

Iedere maand foto van de maand verkiezing voor alle inzenders van foto's uit Tilburg en omstreken.

Foto-expositie "Focus op Nederland"

Fotoclub Focus Udenhout organiseert een foto-expositie met de naam "Focus op Nederland" van 21 oktober tot 9 december 2023 in het fraaie Atrium van Zorgcentrum de Eikelaar, Slimstraat 40 te Udenhout.

Foto-expositie "Fotoclub Focus Udenhout"

Van 26 oktober tot medio december 2024 organiseert Fotoclub Focus Udenhout weer een doorlopende foto-expositie in de gangen en het Atrium van het Zorgcentrum de Eikelaar te Udenhout.